VVD: van minimavoorziening naar financiele zelfstandigheid

Hij vervolgt: 'Wat wij echter misten in deze nota is aandacht voor innovatie en slimme oplossingen waarbij het mes aan twee kanten snijdt. Een voorbeeld: veel mensen met een laag inkomen wonen in een sociale huurwoning. Waneer de corporaties samen met bewoners investeren in energiebesparende maatregelen, zoals zonnepanelen, leveren we een belangrijke bijdrage aan een duurzame wereld, maar zorgen we ook voor een lagere energierekening. En dus meer financiele ruimte voor de inwoner die dat goed kan gebruiken. Dat is voor de VVD een betere investering dan elk jaar simpel geld overmaken en klaar.'

'Ons doel is, zoals ik zei, zoveel mogelijk mensen financieel zelfstandig te maken. Werk is daarbij de allerbeste methode, niet het minimabeleid dat nu gaat worden vastgesteld, dat is een noodoplossing. Werk dus. Daarvoor is inzet nodig, daar zet de VVD op in! Dat betekent dat de gemeente ook in beeld moet hebben wat daarvoor nodig is. Is iemand bijna zelfstandig en is er maar een klein steuntje nodig of is de kans klein dat iemand ooit zonder extra ondersteuning kan? Die informatie is waardevol om onze inwoners zo goed mogelijk te ondersteunen. Op weg naar zoveel mogelijk zelfstandigheid!'

De wethouder heeft de opmerkingen van de VVD meegekregen en komt hier bij de definitieve nota, die najaar, op terug.