VVD wil 'snelheidsmeterspaarpot'

VVD wil ‘snelheidsmeterspaarpot’

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 7 november is een motie van de Nissewaardse VVD over verkeersveiligheid in de buurt aangenomen. De motie wil een onderzoek naar een  ‘snelheidsmeterspaarpot’, een snelheidsmeter die inwoners beloont als een auto met de juiste snelheid langs rijdt. De inzet van deze speciale snelheidsmeter moet leiden tot minder hardrijders in woonwijken, een grote ergernis van inwoners van Nissewaard.

Iedere auto die aan de snelheid houdt die langs rijdt, verdient geld voor de spaarpot. Het gespaarde geld wordt vervolgens in samenspraak met de inwoners ingezet voor de buurt. De ‘snelheidsmeterspaarpot’ wordt nu al met succes in meerdere gemeenten in Brabant ingezet.

VVD-raadslid Marijke van der Velden zegt hierover: ”Het te hard rijden in wijken en buurten is één van de grootste ergernissen van inwoners. Veel inwoners die wij spreken ergeren zich aan hardrijders in de eigen straat, met alle onveilige situaties van dien. Hardrijden is een hardnekkig probleem. De Nissewaardse VVD heeft daarom gekeken naar manieren om dat probleem aan te pakken. Op elke hoek van de straat een agent of een flitspaal zetten, is niet realistisch. Door niet alleen slecht gedrag te straffen door het uitschrijven van boetes, maar door goed gedrag te belonen, is de Nissewaardse VVD overtuigt dat een automobilisten beter gedrag zullen gaan vertonen. En met het bedrag dat de buurtbewoners zelf ophalen, kan een leuk straatfeest worden gehouden of extra bloembakken worden geplaatst voor wat meer kleur in de buurt! De eerste resultaten vanuit gemeenten waar de snelheidsmeter spaarpot is ingezet toont een daling van aantal hardrijders met 22%.”

“Te hard rijden in woonwijken leidt tot gevaarlijke situaties en die onveilige situaties moeten we voorkomen. Daar dragen we allemaal ons steentje aan bij, u, ik en de ‘snelheidsmeterspaarpot’, vertelt Rogier van Veen fractievoorzitter van de Nissewaardse VVD aan. “We zijn blij dat meerdere partijen in de gemeenteraad dit initiatief van de Nissewaardse VVD hebben ondersteund en de motie mede hebben ingediend. Nu aan de slag!”