Verantwoordelijkheid voor een goed onderhouden buitenruimte is een belangrijke taak voor de gemeente. Voor het onderhoud worden kwaliteitscriteria vastgesteld waarop door de gemeenteraad gestuurd kan worden. Dit geldt ook voor andere overheden die in Nissewaard actief zijn, zoals het waterschap en de provincie. Door het vaststellen van kwaliteitscriteria is het ook voor inwoners helder welke kwaliteit en inzet zij van de gemeente mogen verwachten. Inwoners zelf zorgen voor adequaat onderhoud van tuin, balkon en woning.
Elke wijk en kern heeft zijn eigen identiteit. Deze eigen identiteit maakt dat inwoners zich er thuis voelen, zich betrokken voelen bij hun buurt en er graag willen wonen. Door voor elke wijk en kern een eigen programma te maken dat in nauwe samenspraak met de bewoners wordt opgesteld en uitgevoerd, wordt de betrokkenheid verder versterkt, het behoud van voorzieningen mogelijk gemaakt en de kwaliteit van de omgeving verbeterd.
Hiervoor worden – samen met partners – structureel middelen vrijgemaakt; het WijkOntwikkelingsPlan SpijkenisseZuidWest en de diverse activiteiten die vanuit het kerngericht werken zijn gestart zijn hier voorbeelden van. Het maatschappelijk middenveld en ondernemend Nissewaard worden bij deze programma’s betrokken en pakken hierin een verantwoordelijkheid op.
Via de tweejaarlijkse Lemon-enquête ontstaat inzicht in de mate waarin inwoners de leefomgeving en leefbaarheid waarderen. De VVD streeft naar een ruime voldoende als waarderingscijfer voor de openbare ruimte. In kernen en wijken waar deze waardering achterblijft, wordt een actieprogramma gestart, samen met bewoners.
Door fanatieke gebruikers van de buitenruimte, zoals hardlopers, hondenbezitters of mensen van buurtpreventie, regelmatig, bijvoorbeeld via een app, te vragen naar de staat van de buitenruimte ontstaat naast de tweejaarlijkse Lemon-enquête ook een bruikbaar sturingsinstrument voor de gemeente.
Werknemers van ‘De Welplaat’ en deelnemers van ‘NissewaardWerkt!’ worden ingezet op plaatsen die (tijdelijk) extra aandacht behoeven.
Hondenpoep, rommel op straat en vernielingen blijven aandachtspunten die door inwoners worden genoemd. Door inwoners te stimuleren hierin een eigen verantwoordelijkheid op te pakken, wordt niet alleen de leefomgeving prettiger, maar kunnen de financiële middelen voor beheer en onderhoud slimmer worden ingezet. Eigenaren van openbaar vastgoed worden verplicht om hun panden school en graffityvrij op eigen kosten te onderhouden.
De entrees van de stad, de wijken en de kernen zijn belangrijke ontvangstroutes voor inwoners en visitekaartjes voor de bezoekers en moeten zorgen voor het gevoel van thuiskomen en je thuis voelen in Nissewaard. Door de entrees een eigen identiteit te geven en door samen met inwoners en het bedrijfsleven te investeren in deze gebieden (sponsoring van buitenruimte of gebiedsontwikkeling) wordt het ‘thuis’-gevoel versterkt.
Door het beheer van rotondes over te dragen aan lokale ondernemers, ontstaat niet alleen een besparing op het onderhoud, maar wordt het bedrijfsleven ook een kans geboden zich te presenteren aan de inwoners.
Voor vragen, opmerkingen en klachten is de gemeente nabij. Een goede bereikbaarheid per mail of telefoon is van belang en oplossingen worden samen met bewoners gezocht.