Geen voorrang meer voor vluchtelingen

Afgelopen raadsvergadering stelde VVD-fractie vragen aan wethouder Mijnans naar aanleiding van het schrappen van de urgentiestatus voor vluchtelingen die op zoek zijn naar een huis door minister Blok.

‘Gemeenten hebben de mogelijkheid groepen voor wie het belangrijk is snel passende woonruimte te vinden de urgentiestatus toe te kennen. Dat betekent dat zij voorrang krijgen op de mensen die via de wachtlijst op een sociale huurwoning wachten. Dit betreft in de praktijk vaak ouderen of gescheiden ouders maar ook vluchtelingen die hebben gehoord hier te mogen blijven,’ stelt Alexander Scheek, raadslid VVD. ‘Dit laatste is een niet uit te leggen situatie. Dat vluchtelingen woonruimte zoeken, als ze hebben gehoord hier voorlopig te mogen blijven, is begrijpelijk. Maar dat zij voorrang krijgen op iedereen die netjes al een aantal jaar op de wachtlijst staat, is dat niet en geeft wat ons betreft een verkeerd signaal af.’

De VVD Nissewaard vroeg daarom aan wethouder Mijnans de regels in Nissewaard aan te passen, nu het kabinet deze verplichte voorrangsregeling heeft geschrapt. De wethouder heeft aangegeven het verzoek van de VVD te begrijpen en hier op korte termijn op terug te komen.’