Agressie mag niet lonen!

VVD-raadslid Emanuel Geurts heeft wethouder Mourik tijdens de commissie Zorg & Werk van 11 februari 2016 vragen gesteld over agressie van uitkeringsgerechtigden naar ambtenaren. Geurts wilde weten of er in Nissewaard ook sprake is van misdragingen in fysieke of verbale vorm en welke sancties er zijn om agressie niet te laten lonen.

Geurts stelde deze vragen naar aanleiding van een artikel in het vakblad Binnenlands Bestuur over financiële sancties die het UWV oplegde aan een aantal uitkeringsgerechtigden die zich hebben misdragen.

Wethouder Mourik antwoordde daarop dat het momenteel rustiger lijkt, maar er in de afgelopen periode met enige regelmaat incidenten zijn geweest met (verbale) agressie tegenover ambtenaren van de gemeente Nissewaard. Mourik legde uit dat er twee vormen van maatregelen zijn die de gemeente hanteert, namelijk een (tijdelijk) stadhuisverbod en/of een geldelijke boete in de vorm van een korting op de uitkering. Deze kortingen kunnen oplopen van één maand tot drie maanden geen uitkering ontvangen bij ernstige verbale en/of fysieke misdragingen.

Geurts wil van wethouder Mourik nog wel weten om hoeveel gevallen het betrof en welke sancties er dan zijn toegepast. Het VVD-raadslid besluit: 'Idealiter hoef je dit ‘lik-op-stuk’ beleid helemaal niet toe te passen, je moet je immers gedragen, maar als het nodig is moet je een effectief middel hebben. Agressie mag namelijk nooit lonen.'