Tijdelijke opvanglocatie in Nissewaard: 'Geen overlast en handen uit de mouwen voor samenleving'

Overlast accepteren we niet Geurts: 'Je verantwoordelijkheid nemen als gemeente voor de opvang, betekent ook de verantwoordelijkheid nemen dat deze locatie geen hinder of overlast mag opleveren voor de omliggende bedrijven of inwoners in de stad.

Het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA) heeft een meerjarig huurcontract afgesloten met de pandeigenaar voor een tijdelijke opvanglocatie in Spijkenisse. ‘Maximaal 250 personen worden opgevangen op een locatie buiten de woongebieden in Spijkenisse, aan de rand van het industrieterrein', begint Emanuel Geurts, fractievoorzitter VVD Nissewaard. Het gaat om de opvang van asielzoekers die inmiddels weten of ze tijdelijk in Nederland mogen blijven of niet. Het COA heeft over hen al een besluit genomen.

Overlast accepteren we niet

Geurts: 'Je verantwoordelijkheid nemen als gemeente voor de opvang, betekent ook de verantwoordelijkheid nemen dat deze locatie geen hinder of overlast mag opleveren voor de omliggende bedrijven of inwoners in de stad. 24-Uurs begeleiding en toezicht op de locatie en gegarandeerde politie-inzet indien nodig, maken wat de VVD betreft onderdeel uit van de afspraken die de gemeente met het COA en de politie maakt. We tolereren geen criminele activiteiten of verveeld gedrag; dan moet je weg uit deze AVO, dan ben je niet welkom in Nissewaard.'

Handen uit de mouwen

'Iedereen die op deze locatie verblijft weet waar hij of zij aan toe is. Of je hebt te horen gekregen dat je terug moet naar het land van herkomst of je mag tijdelijk in Nederland blijven. De VVD vindt het belangrijk dat die laatste groep snel integreert. Emanuel Geurts: 'Voor ieder mens geldt dat niks doen geen optie is. Verveling leidt tot rottigheid en overlast. Bovendien werk je dan niet aan je toekomst. Voor de VVD is het simpel: leer de Nederlandse taal en steekt de handen uit de mouwen bij een vrijwilligersorganisatie of een bedrijf. Maak jezelf nuttig. Net als voor iedere Nederlander geldt ook voor de asielzoekers: aan de slag!'

Hoe verder

Het college van Burgemeester en Wethouders maakt met het COA en de pandeigenaar afspraken over allerlei zaken rondom de tijdelijke opvanglocatie.

Geurts zegt: ‘De raad besluit niet of er een AVO in Spijkenisse komt, maar geeft de kaders mee waarbinnen het college de afspraken met het COA gaat maken; het college beslist.’ De VVD benadrukt dat de opvanglocatie geen overlast mag veroorzaken voor inwoners en bedrijven in de omgeving en hecht eraan dat de bewoners van het AVO de handen uit de mouwen steken voor de samenleving. Daarbij vindt de VVD het cruciaal dat onze inwoners actief worden betrokken bij de komst.

Inwoners Nissewaard denken mee

Komende week worden er inloopbijeenkomsten gepland ‘Dat gesprek met onze inwoners is voor de raad en het college heel belangrijk. Actief informeren, goed luisteren naar suggesties en ideeën van inwoners, net zoals de VVD aangeeft wat belangrijk wordt gevonden,’ besluit Geurts.