Extra inzet op taal voor werk

Initiatief VVD wordt uitgevoerd Afgelopen najaar nam de VVD Nissewaard het initiatief om de extra middelen die de gemeente ontving van het Rijk voor de uitvoering van sociale diensttaken, te gebruiken om meer mensen aan het werk te krijgen.

'Het mes snijdt aan twee kanten: werk zorgt voor zelfstandigheid en vrijheid, het stopt je afhankelijkheid van een uitkering. En hoe minder uitkeringen, hoe meer geld de gemeente op een andere manier kan besteden,' vertelt Emanuel Geurts, fractievoorzitter VVD Nissewaard. Deze gedachte zat achter een breed gedragen motie waarmee het college aan de slag is gegaan.

Wethouder Mourik gaf aan dat gebrek aan kennis van de Nederlandse taal voor zo'n 250 inwoners van Spijkenisse die afhankelijk zijn van een uitkering, maakt dat werk momenteel niet haalbaar is. Geurts: 'Een enorme kostenpost: als deze groep goed Nederlands spreekt en daardoor aan het werk komt, bespaart de gemeente potentieel 3,5 miljoen per jaar uit!

Gisteren presenteerde wethouder Mourik namens het college haar plan: de extra middelen, eenmalig ruim 2 ton, worden ingezet om taallessen vast onderdeel van de reïntegratie te maken, toetsen af te kunnen nemen en het Taalhuis in de bibliotheek te ondersteunen in haar activiteiten.

'Een prachtig plan dat voor een grote groep Nissewaarders gaat zorgen voor werk,' besluit Geurts. 'De VVD heeft daarnaast gevraagd een buddysysteem in te voeren. Mensen die eerder de Nederlandse taal hebben geleerd en bijvoorbeeld een tegenprestatie moeten verrichten voor hun uitkering, kunnen anderen goed helpen. Taal leer je immers het makkelijkste door het te doen!'