Geen messen in de zakken van onze jeugd

Geen messen in de zakken van onze jeugd Negatieve geweldsspiraal doorbreken

‘De afgelopen periode is Nederland, ook onze gemeente, opgeschrikt door een flinke toename van steekincidenten onder de jeugd. Messen uit de keukenla horen niet in je jaszak’, zo begint Rogier van Veen, fractievoorzitter van de Nissewaardse VVD. ‘Bizar gedrag dat we met elkaar moeten willen stoppen. De burgemeester van Nissewaard heeft de afgelopen periode, ook op verzoek van de VVD, diverse maatregelen ingevoerd, zoals het succesvol preventief fouilleren rondom metrostations en tijdelijk cameratoezicht op straat. Maar omdat dit gevaarlijke gedrag echt moet stoppen, hebben we het college gevraagd om naast deze maatregelen te kijken wat er nog meer nodig is en niet te schromen extra inzet te plegen.’

Gisteren meldde het kabinet dat, in overleg met de burgemeesters, wordt gewerkt aan een landelijk verkoopverbod voor messen aan de jeugd. ‘Te gek voor woorden dat het nodig is, maar belangrijk dat die stap wordt gezet. Deze rare ontwikkeling stoppen begint bij ouders die het gesprek met hun kinderen aangaan. De overheid moet daarnaast alles uit de kast trekken wat nodig is. Veilig zijn en je veilig voelen moet vanzelfsprekend zijn!’