Spreektekst Nissewaardse VVD, Begrotingsraad dd. 10-11-2021

Voorzitter, bij deze laatste begrotingsbehandeling van dit college wil de Nissewaardse VVD terugblikken op de geboekte resultaten en vooruit kijken naar het volgende jaar. Dit ga ik doen aan de hand van drie thema’s, het sociaal domein zoals u van mij gewend bent, de woningcrisis en veiligheid.

We zijn om te beginnen dan ook verheugd om te zien dat het college een structureel sluitende meer jaren begroting presenteert met een mooie reserve om incidentele tegenvallers op te kunnen vangen indien nodig, en om duurzaam te kunnen investeren in onze gemeente. Voor alle inwoners en ondernemers. Een mooi vertrekpunt, onze complimenten daarvoor. Mede door de verkoop van de Eneco-aandelen in deze periode is onze gemeente financieel gezonder dan ooit en dat moeten we koesteren.

Want zoals u al aangeeft staan ook in onze gemeente de financiën onder druk. Onduidelijk is nog of het Rijk de gemeenten voldoende gaat compenseren. En dan bedoel ik uiteraard in het bijzonder het sociaal domein.

Een belangrijk resultaat van dit college is dat het aantal werkzoekenden ondanks een zeer onrustige arbeidsmarkt door Corona met zo’n 10% is gedaald. We zijn blij dat er goede resultaten geboekt worden met de uitstroom van bijstandsgerechtigden naar een baan, want werk is zoveel meer dan een baan alleen. Je draagt bij aan de samenleving, je hebt contact met collega’s en het geeft eigenwaarde.

Voorzitter, bijstandsfraude moet hard aangepakt worden. Echter het maken van een fout, maakt je nog geen fraudeur. Het proces is vaak onduidelijk en ingewikkeld. De Nissewaardse VVD dient, naar voorbeeld van de Rotterdamse VVD, de motie “Handje Helpen” in. Met deze motie willen we dit proces vergemakkelijken, vermenselijken en de werkzoekenden een handje helpen.

Terug naar mijn inleiding. Sociaal domein breed is het lek namelijk nog lang niet boven. De uitkomsten van de arbitragezaak ondersteunen we, tegelijkertijd moeten we het komende jaar kritisch gaan kijken naar wat wel werkt? En wat niet werkt? Sinds de start van de decentralisaties hebben we reeds enkele tientallen miljoenen euro’s uitgegeven. In de hoop dat we met effectieve preventie, de juiste zorg voor onze inwoners konden organiseren. Op een manier die haalbaar en betaalbaar is.

Inmiddels is de reserve sociaal domein leeg en daarom dient de Nissewaardse VVD een motie in om het college te ondersteunen in een actie die reeds vanuit Nissewaard is ingezet.

Het doel is namelijk: Dat middelen in het sociaal domein terecht komen bij de inwoners waar het nodig is en niet in potjes die alsmaar groter worden en grotendeels onbenut blijven.

Voorzitter, verder sta ik nu graag nog stil bij de woningcrisis. Want enerzijds is de Nissewaardse VVD trots dat er in deze collegeperiode de ruimte is geboden middels bestemmingsplannen om ruim 1600 woningen te bouwen.

Anderzijds zien we allemaal dat onze zonen, dochters of een ander familieleden staan te springen om een huis. En dit is tegenwoordig geen gemakkelijke opgave. We hebben een enorm grote voorraad aan sociale woningen en wat de VVD betreft moeten we nu vooral bouwen om jongeren en starters een kans te geven en scheefwoners de kans te bieden om door te stromen.

De oplossing van de VVD blijft zoals u van ons gewend bent: bouwen, bouwen, bouwen.

En voor de helderheid, dat kan alleen als het Rijk samen met de regio de portemonnee trekt om te investeren in de bereikbaarheid. Het wordt hoogtijd om na een aantal jaar van onderzoek nu te investeren in concrete maatregelen waarmee onze inwoners sneller op hun bestemming zijn.

Dan nu naar mijn afronding, maar niet nadat ik een onderwerp besproken heb wat helaas vaker dan we willen het nieuws beïnvloed.

De afgelopen vier jaar ziet de VVD een daling van de criminaliteitscijfers. Dat is goed nieuws!

Echter afgelopen zondagavond was het weer raak. Helaas weer een steekpartij, dit keer in Groenewoud. De politie zit er kort op, maar de ontwikkeling van steeds meer jongeren met een mes op zak en drillrap die ze daartoe aanzet is een ontwikkeling die de VVD zorgen baart. Op het gebied van het veiligheidsgevoel valt dan ook nog veel te winnen. Daarom wil de Nissewaardse VVD graag van de burgemeester weten of het mogelijk is om het komende jaar de lat voor de streefwaardes op het gebied van veiligheid hoger te leggen. Voor een veiliger Nissewaard.

Kortom voorzitter, ik rond af. De afgelopen 3,5 jaar is er veel bereikt voor Nissewaard! Super dat dit gelukt is. Voor de VVD is het glas halfvol en dus kijken we ook enorm uit naar de ambities van volgend jaar voor een nog beter Nissewaard voor alle inwoners!