VVD: Extra compensatie marktondernemers nodig

Wethouder erkent late communicatie tijdens debat.

De Nissewaardse VVD heeft het college bevraagd over de afgelasting van de markt ten behoeve van het SpijkenisseFestival in augustus 2022. “Omdat we met elkaar een mooi feest vierden maar de gemeente de markt vergat in de voorbereiding op het feestje, werden de marktondernemers slechts 6 weken van tevoren bericht dat de markt niet door kon gaan.”, zo begint David Speters, fractievoorzitter van de Nissewaardse VVD. “De alternatieve locatie was op dat moment in gebruik als bouwterrein voor het Posthuys en er elders in het Spijkenisser centrum geen grondankers aanwezig zijn om de kramen vast te maken, besloot het college kort van te voren en eenzijdig de markt af te gelasten. Informatie die de ondernemers bovendien slechts per brief te horen kregen”, zo vervolgt hij.

Te weinig en te laat
Ondernemers rekenen erop dat ze op de markt kunnen staan om hun brood te verdienen. Het college heeft voor deze gemiste marktdag het stageld niet in rekening gebracht en er wordt een beperkt compensatie geboden voor de kosten van personeel; dit is naar mening van de Nissewaardse VVD te weinig en te laat.

Onzorgvuldig handelen kan niet
“Marktondernemers zijn de dupe van dit onzorgvuldige handelen. Zij verliezen hun dagomzet en dat noemt het college ‘ondernemersrisico’. Dat is voor ons onacceptabel.”, gaat Speters verder. “Ondanks dat het SpijkenisseFestival zoals elk jaar gepland stond op de locatie van de markt en de alternatieve plek al maanden niet beschikbaar was vanwege bouwwerkzaamheden, werd de markt simpelweg en heel kort van tevoren afgelast. Dat noemt de Nissewaardse VVD geen ondernemersrisico, zoals de wethouder stelt, maar onzorgvuldig handelen. Zo ga je niet met hardwerkende ondernemers om!’

Aantrekkelijke weekmarkt
De Nissewaardse VVD gaat ervan uit dat het college alles op alles gaat zetten om de relatie met de marktondenemers te herstellen. ‘Een leuke weekmarkt op dinsdag en zaterdag, dat gaat niet vanzelf. Daarvoor is nodig dat je als gemeente aantrekkelijk bent voor marktondernemers en zorgt dat zij blijven kiezen voor een standplaats in onze gemeente. Dat betekent heldere communicatie, een alternatieve locatie als het marktplein niet gebruikt kan worden én royale compensatie.’