VVD: economisch vestigingsklimaat moet sterker, Zorgen over ondernemers blijven

‘Een aantal weken geleden besloot de bakker voortaan op de zaterdagmarkt in Oosterhout te gaan staan, dit weekend hoorden wij dat ook de visboer gaat stoppen. Voor beide ondernemers geldt dat de kansen die zij in onze gemeente zien om te blijven ondernemen, onvoldoende waren. Een zorgelijk bericht!’, begint David Speters, fractievoorzitter van de Nissewaardse VVD.

Nissewaard/Spijkenisse, 3 april 2023

Ondernemersklimaat
‘Kans zien om een goede boterham te verdienen, dat is voor ondernemers de eerste motivatie om zich ergens te vestigen. Vertrouwen in het beleid van de lokale overheid hoort daar bij op plek 2.’, zo valt Michaël van Soest, raadslid voor de VVD, zijn collega bij. ‘Twee marktkooplui die hun kansen elders gaan pakken, dat is een belangrijk signaal. We zien het breder: voor een t-shirt van H&M moet je weer ouderwets naar de stad, een clubtenue scoor je niet meer ‘op het dorp’, een startende winkelier in de Kopspijker is helaas weer gesloten, een prachtige flagship-store op de woonboulevard is een outlet geworden, de ANWB-winkel is gesloten. De Nissewaardse VVD wil een analyse van de burgemeester en wethouders over deze signalen, maar belangrijker: actie om de spiraal weer om te gaan buigen. Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf – winkels, maar zeker ook andere bedrijven - zijn een belangrijke banenmotor. Achteroverleunen en afwachten is dus geen optie!’

Mouwen opstropen en aan de slag
Speters: ‘De Nissewaardse VVD wacht niet af. Terugkomend op de marktondernemers die hun geluk elders beproeven: wij zien kansen voor een leuke goed bezette weekmarkt. Een concurrerend sta-tarief met de mogelijkheid ook een sta-abonnement af te nemen, een rode loper van het winkelgebied naar de markt, een parkeeractie om bezoek aan de markt te stimuleren én een gerichte actie marktondernemers van buiten aan te trekken. Op korte termijn organiseren wij een gesprek met de huidige marktondernemers en de gemeente, om deze en andere ideeën uit te werken en in actie om te zetten.’

‘De markt is een voorbeeld. Daarom verwachten we van het college we op korte termijn inzicht over het economisch vestigingsklimaat in onze gemeente. Waar staan we nu, is het aantrekkelijk voor ondernemers om zich in Nissewaard te vestigen? Wat is er nodig om aantrekkelijker te worden? Hoe ontwikkelen de winkelcentra zich, wat gebeurt er op de bedrijventerreinen? Wat onze inwoners zien, wat wij zien, dat kan ook het college niet zijn ontgaan. Dus, wethouders, kom met concrete voorstellen. Op weg vooruit: een bruisende gemeente vol werkgelegenheid. Nu én in de toekomst!’, zo besluit Van Soest.