Ondanks verbetering blijft de woningmarkt zorgen baren

VVD: Volop aandacht voor woningbouw blijft nodig!

Hoewel er signalen zijn dat de echte oververhitting van de woningmarkt achter ons ligt, is er nog steeds een groot tekort aan woningen en zoeken veel Nederlanders een huis. Een huis, je eigen plek, de plek waar je bouwt aan je leven, waar je je leven leeft. De lichte signalen van verbetering maken dus niet dat we achterover kunnen en mogen leunen. Ook lokaal niet! De Nissewaardse VVD heeft daarom schriftelijke vragen gesteld.

“Nog steeds hebben we te maken met starters die noodgedwongen in het ouderlijk huis blijven wonen en senioren die kleiner willen wonen maar niet kunnen”, begint David Speters, fractievoorzitter van de Nissewaardse VVD. “Het lijkt er echter op dat het aantal nieuwe woningbouwprojecten stokt. We hebben in het voorjaar een overzicht gekregen met alle lopende woningbouwprojecten, en deze zijn zo goed als allemaal al opgestart door een vorig college. Omdat we weten dat voordat de eerste paal geslagen is, een aantal jaar voorbereidings- en proceduretijd nodig. Nu al plannen en voorbereiden voor de komende jaren is dus hard nodig.”

Volgens de Nissewaardse VVD is vooral het bouwen voor de doorstroming belangrijk. Scheefwonen in de sociale woningvoorraad en het gebrek aan woningen voor senioren zijn hierbij de grootste problemen. De Nissewaardse VVD heeft hier echter ook oplossingen voor.

“Het al dan niet tijdelijk splitsen van woningen zou kunnen helpen hierin”, vertelt Speters. “Grote woningen kunnen omgebouwd worden tot meerdere kleinere en het zou ook een oplossing kunnen zijn bij mantelzorgvraagstukken. Wij zouden ook graag zien dat, zoals eerder gebeurde bij Rokade, gebouwde woningen in tijdelijke verhuur komen. De gemeente heeft daar dus al ervaring mee. Een ander idee is het meer gebruik maken van de Elementen BV of een soortgelijke constructie. Doorpakken is nodig om te zorgen dat iedereen een woning kan vinden, in de koop en in de huur. De ideeën van de VVD zullen we ook agenderen in de gemeenteraad!’