VVD: “Doen wat nodig is! Geld uitgeven dat er niet is, is geen optie”

De Nissewaardse VVD heeft zich kritisch uitgelaten richting het College van B&W. “We zien vooralsnog te weinig beweging om het gat in de begroting voor 2026 te sluiten. Door het college wordt vooral naar het Rijk gekeken.”, zo zegt Michaël van Soest, raadlid voor de Nissewaardse VVD. “Uiteraard zorgen meer inkomsten van het Rijk voor een rooskleuriger beeld, maar omdat het heel onzeker is moeten wij als gemeente ons hierop voorbereiden. Geld uitgeven dat er niet is, is geen optie!”, zo vervolgt Van Soest.

De komende jaren geeft de gemeente volgens planning meer geld uit dan er binnen komt. De Nissewaardse VVD wil voorstellen zien van welke keuzes gemaakt kunnen worden om de begroting weer in balans te brengen.. “Onze inwoners verdienen zekerheid. Hoe zorgen we ervoor dat de gemeentelijke taken goed uitgevoerd kunnen worden en de inwoners niet met een hogere rekening worden geconfronteerd? Doen wat nodig is, daar staat de Nissewaardse VVD voor. Door de strategie van het college – afwachten op hulp vanuit Den Haag – loopt onze gemeente een groot risico dat wij onder verscherpt toezicht van de Provincie Zuid-Holland komen te staan. Op dat moment hebben wij als raad geen mogelijkheden meer om zelfstandig te sturen zonder dat de Provincie van elk besluit iets gaat vinden. Daar hebben onze inwoners de gemeenteraad niet voor gekozen.”, zo licht Van Soest toe.

“Onze motie vraagt om zekerheid te creëeren voor onze inwoners. In kaart brengen wat de toekomst brengt en hoe wij daar als gemeente mee omgaan bepalen uiteindelijk de kosten voor de inwoner. We moeten doen wat nodig is!”