VVD: ‘Van unaniem ja, naar onverantwoord nee’

Gemeenteraad neemt grote risico’s en beperkt overlast niet.

“De gemeenteraad heeft gisteren besloten nee te zeggen tegen de huidige voorstellen voor de plaatsing van windmolens aan de noordrand van onze gemeente. Op het eerste gezicht lijkt dat wellicht een verstandig besluit – inwoners zijn logischerwijs benauwd voor overlast – maar de consequenties van dit besluit zijn naar verwachting voor de hele gemeente en alle inwoners heel groot”, begint David Speters, fractievoorzitter van de Nissewaardse VVD.

Speters: “Dat komt doordat de raad in 2017 unaniem besloot geen windmolens te willen in de polders van Zuidland en rond de Beerenplaat en unaniem besloot deze locatie als alternatief aan te dragen. In 2019 werd vervolgens een overeenkomst gesloten met een ontwikkelaar. Net doen alsof nee zeggen nu gewoon kan en zonder consequenties blijft, dat is – helaas -  niet het eerlijke verhaal.”

“De Nissewaardse VVD heeft dit eerlijke verhaal wél verteld – het verhaal dan niemand wil horen. De kans is heel groot dat de eerdere locaties van de polders rond Zuidland en de Beerenplaat weer in beeld komt, de gemeente een miljoenenschadeclaim van de ontwikkelaar moet betalen, de provincie de regie overneemt van de gemeente en plaatsing afdwingt. Een combinatie van die risico’s is evenmin ondenkbaar. Het college benadrukt richting de raad geen argumenten te hebben tegen, deskundigen onderstrepen dat en ook de provincie spreekt uit dat de volgende stap gezet moet worden. Oren en ogen dicht en hopen dat het goed komt is onverantwoord en onrechtmatig ”, vervolgt de fractievoorzitter.

Het besluit van de Nissewaardse VVD om daarom wel in te stemmen met de volgende stap naar realisatie, betekent niet dat de zorgen van inwoners van tafel worden geveegd. Integendeel. De Nissewaardse VVD heeft een motie ingediend om concrete maatregelen te treffen waarmee de overlast voor de omwonenden wordt beperkt. “Ook deze motie is door de andere raadsleden niet aangenomen. Hiermee wijzen zij verdere overlast beperkende maatregelen af en blijft ook op dit front onzekerheid voor onze inwoners.”

“De raad heeft met grote meerderheid anders beslist, dus dat heeft de Nissewaardse VVD te accepteren.", sluit Speters af. “We blijven met grote interesse dit dossier volgen, blijven het eerlijke verhaal vertellen naar de inwoners – altijd en overal - en blijven ons maximaal inzetten om de polders van Zuidland en rond de Beerenplaat vrij van windmolens te houden, zelf regie te houden en niet de provincie te laten bepalen waar en hoe windmolens in Nissewaard komen én om de overlast voor de omwonenden zoveel mogelijk te beperken, welk scenario zich nu ook zal voltrekken.”