Jeugd(zorg) en onderwijs

Met de meeste jongeren in Nissewaard gaat het goed. Die jongeren verdienen onze positieve aandacht; negatief gedrag wordt niet beloond. De jeugd heeft immers de toekomst en wordt positief gestimuleerd in de verdere ontwikkeling en ontplooiing. Afhankelijk van het gedrag is voor sommige jongeren extra begeleiding nodig. Een mix van een preventieve en repressieve aanpak is noodzakelijk.

De VVD ziet het Centrum voor Jeugd en Gezin als de centrale spil in alle zorgvragen voor en rond kinderen. Vanuit dit centrum wordt de jeugdzorg gecoördineerd. Alle betrokkenen hebben daar een eigen verantwoordelijkheid en rol: ouders, scholen, huisartsen enz.. De VVD is voorstander van compacte zorgadviesteams op scholen. In een vaste samenstelling werken diverse professionals aan het oplossen van problemen en het vroeg signaleren van risico’s. Een coördinerend hulpverlener per gezin zorgt voor het beantwoorden van de hulpvraag als dat vanuit het kind nodig is.
Door te stoppen met het verschijnsel dat allerlei maatschappelijke en opvoedingsvraagstukken een medische oorzaak  hebben, tijdig in te grijpen wanneer nodig of verbindingen te leggen met de andere domeinen zoals school of de vereniging, verbetert de kwaliteit van leven van het kind en het gezin en bespaart de samenleving geld.

Onderwijs is de basis voor kinderen om zich te ontplooien en een zelfstandige toekomst op te bouwen. Door de nieuwe verantwoordelijkheden van de gemeente op het gebied van jeugdzorg en passend onderwijs, ontstaat een nieuwe kans om partijen bij elkaar te brengen en goed beleid neer te zetten.

Iedereen krijgt in Nissewaard de kans om te leren, welke leeftijd of achtergrond iemand ook heeft. Door multifunctioneel gebruik van voorzieningen zoals scholen te stimuleren, ontstaan mogelijkheden voor andere partijen dan het onderwijs, om een rol te spelen in de Nissewaardse samenleving. De (brede) school wordt daarmee een belangrijke plaats in een wijk of kern waar voor- en naschoolse opvang,  activiteiten en ontmoeting samenkomen.

Scholen moeten zich primair concentreren op kennisoverdracht en sociale vaardigheden. Er is niet alleen aandacht en zorg voor kinderen die onderpresteren, ook kinderen met excellente prestaties worden gestimuleerd.

Jongeren bij wie een taal- of ontwikkelingsachterstand wordt gesignaleerd worden door professionals snel verder geholpen. Vroege signalering werkt alleen indien er sprake is van voldoende aanbod van vroeg- en voorschoolse educatie en er wordt samengewerkt door alle instanties die betrokkenheid hebben bij een kind, zoals crèches en kinderdagverblijven. 

Vroegtijdig schoolverlaten en ongeoorloofd schoolverzuim wordt beantwoord met een hard en duidelijk optreden van gemeentezijde. Zonder startkwalificatie zijn er immers onvoldoende mogelijkheden om toe te treden tot de arbeidsmarkt.

Laaggeletterdheid is een groot en veelal verborgen sociaal probleem. Een daadkrachtige aanpak binnen Nissewaard versterkt de zelfredzaamheid van de groep die een achterstand heeft. De kans op werk wordt door geletterdheid vergroot.
Als een kind speciaal onderwijs volgt en daarvoor ver moet reizen, is het rechtvaardig dat de gemeente een bijdrage levert in de vervoerskosten. Dit geldt niet wanneer ouders vanwege hun geloof besluiten hun kind in te schrijven op een school buiten Nissewaard.