Goede bereikbaarheid is een belangrijk speerpunt van de VVD. Met blijvende inzet moet samen met andere (overheids-)partijen worden gewerkt aan zo spoedig mogelijke realisatie van de
A4-Zuid. Deze gemeentelijke lobby is de afgelopen jaren, met verbreding van de A15 en besluit tot aanleg van de Blankenburgtunnel, succesvol gebleken. Door andere partijen te verbinden aan de noodzaak tot een goed bereikbare regio, wordt het belang van onze inwoners en ondernemers maximaal gediend. Met een groot investeringsprogramma zijn, met name in Spijkenisse, belangrijke knelpunten aangepakt en verbeteringen aan het wegennet doorgevoerd. Vanuit de mobiliteitsvisie die voor Nissewaard is opgesteld, wordt gewerkt verbetering van de laatste infrastructurele knelpunten (bijvoorbeeld kruispunt Heemraadlaan – Akkersweg).
Er wordt actie ondernomen om sluipverkeer uit de kernen te bannen.
Omdat de aanleg van nieuwe infrastructuur niet alleen de oplossing kan zijn, is het aansluiten en verbeteren van andere vormen van vervoer noodzakelijk: fiets op de auto, bus op de metro enz. Door de inzet van verkeersmanagement en het gebruik van social media of navigatiesystemen worden auto’s naar routes geleid die op dat moment filevrij zijn. Daarnaast kan worden aangegeven of de gevraagde route via OV of met gebruik van fiets sneller is.
De VVD wil dat fietser prettig en veilig door de gemeente kunnen rijden. Goede kwaliteit van fietspaden is daarbij noodzakelijk, naast het bestaan van voldoende en veilige stallingsmogelijkheden.
De Spijkenisserbrug gaat niet meer open tijdens de spits; de huidige door Rijkswaterstaat opgestelde regels moeten worden aangepast in het voordeel van de inwoner van Nissewaard.
Voor de kernen wordt de bereikbaarheid verbeterd door ‘Bereikbaar tot in de Kern’ te introduceren. Kleine busjes bemenst door werknemers van de Welplaat , werkzoekenden van de gemeente of vrijwilligers zorgen met een dienstregeling voor een OV-systeem in de kernen, waar het openbaar vervoer nu te wensen overlaat. Connexxion wordt gevraagd hierin mee te denken.
Naast een betere bereikbaarheid van de kernen, meer eigen regie voor de inwoners van de kernen die van het OV afhankelijk zijn, worden ook kosten bespaard op zorguitgaven zoals vervoer op maat.
Het huidige aanbod van openbaar vervoer mag niet verder verschralen en de aansluiting van de metro op de bus wordt verbeterd. Openbaar vervoer rijdt op tijd. Het gebruik van het OV wordt gestimuleerd door goede, integraal toegankelijke haltes te realiseren, waarbij de fiets op een goede manier kan worden geparkeerd. ‘Gratis’ openbaar vervoer bestaat niet; de kosten worden daarom niet door de gemeente gedragen, maar door de inwoner die gebruik maakt van deze voorziening.
Metro- en busstation Spijkenisse Centrum is een belangrijk OV-knooppunt. Er zijn investeringen nodig om dit een betere uitstraling te geven. Gebruikscomfort, veel stallingsplaatsen voor fiets en auto en een veilige stationsomgeving zijn belangrijk. Omdat dit OV-knooppunt door veel regiobezoekers wordt gebruikt zal aan regiogemeenten en de Stadsregio Rotterdam een bijdrage worden gevraagd.
De Park and Rides in de gemeente zijn kosteloos toegankelijk als gebruik wordt gemaakt van de metro en worden met slagbomen afgesloten voor ander onbedoeld gebruik.
Te hoge snelheid en sluipverkeer is in diverse wijken en kernen een vraagstuk dat opgelost moet worden. Samen met de omwonenden en betrokken wegbeheerders wordt gewerkt aan duurzame verbeteringen.
In een aantal wijken en kernen zijn onvoldoende parkeerplaatsen voor de inwoners. Bij herstraatplannen of herinrichting wordt samen met hen gekeken naar de beste oplossing.
Het ‘betaald parkeren-gebied’ wordt niet verder uitgebreid.
De VVD is een groot voorstander van vervoer over water. Deze
Rotterdamse regio is op een natuurlijke manier met het water verbonden. Vormen
van vervoer over water kunnen een bijdrage leveren aan de recreatieve beleving
van de regio, maar ook de bereikbaarheid van het bedrijfsleven in de Haven
verbeteren.