Nissewaard

De fusie van de gemeenten Bernisse en Spijkenisse tot de nieuwe gemeente Nissewaard maakt dat er een nieuwe gezamenlijke identiteit moet worden gezocht. Inwoners zijn in de eerste plaats inwoner van hun eigen kern of wijk waarmee ze verbondenheid voelen. Het is belangrijk dat gevoel en die betrokkenheid, ook binnen Nissewaard, te behouden en te versterken.

Daarnaast zijn ze inwoner van of ondernemer in een groter geheel, een gemeente met een stad en kernen, met voorzieningen en natuur in de nabijheid van het HavenIndustrieelComplex. De versterking die de beide gemeenten vinden in de nieuwe gemeente Nissewaard is van belang voor de inwoners. Door de schaalgrootte van en de diversiteit binnen Nissewaard is het gemakkelijker de wensen en behoeften van de inwoners en bedrijven positief te beantwoorden. De grotere gemeente en onze nieuwe positie op het eiland, binnen de provincie en de stads- of metropoolregio vragen ook om vernieuwd leiderschap.

De bestuurders binnen de nieuwe gemeente in het algemeen, en de fractie van de VVD-Nissewaard in het bijzonder, zullen de komende jaren in nauwe samenspraak en transparante samenwerking met inwoners, verenigingen en ondernemers in de brede regio moeten werken aan een gemeente die klaar is voor de toekomst en gesteld staat om de veranderingen in de maatschappij op te vangen. Er is daarbij volop aandacht voor alle delen van de nieuwe gemeente.

De VVD Nissewaard is van mening dat deze transitieperiode een enthousiaste, open houding vraagt. De VVD heeft de bereidheid om verantwoordelijkheid te dragen, wanneer keuzes gemaakt moeten worden.

De inwoners van Oudenhoorn hebben zich via een draagvlakonderzoek in het voorjaar van 2014 helder uitgelaten over hun toekomst, die zij zien met de gemeente Hellevoetsluis. Nadere gesprekken, o.a. met de gemeente Hellevoetsluis, zijn nodig om te bepalen op welke wijze een grenscorrectie mogelijk is.